جراحی-همزمان-پولیپ-و-زیبایی-بینی

جراحی همزمان پولیپ و زیبایی بینی

پولیپ و علائم آن
پولیپ بینی زایده ایست اشکی شکل که خوش خیم و معمولا در اطراف منطقه ای قرار دارد که در آن سینوس ها به حفره ی بین باز می شوند. پولیپ ها بدون درد هستند به همین دلیل فرد ممکن هست متوجه آن نشود تا زمانی که رشد کافی یافته و بینی را مسدود میکند و باعث ایجاد عوارضی همچون: گرفتگی بینی شدید، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی ،خرناس وآپنه خواب شود. معمولا افرادی که دارای چنین عارضه ای هستند در ناحیه سر و پیشانی احساس گرفتگی می کنند و هنگام خواب دهانشان باز می ماند .
پولیپ های بزرگتر می توانند باعث عدم تخلیه نرمال سینوس ها شوند که این امر باعث تجمع بیش از حد مخاط در سینوس ها و در نتیجه ایجاد عفونت شود.

سینوزیت و طریقه درمان

علت ایجاد پولیپ بینی:
پولیپ بینی ممکن است ارثی باشد و یا بدلیل آسیب مخاط بینی به وجود آید . مخاط بینی انسان باید همواره مرطوب باشد. این رطوبت سبب محافظت از محیط داخل بینی و سینوس ها می شود. در هنگامیکه فرد دچار سرماخوردگی می شود این مخاط دچار تورم و خشکی می شوند. اگر این اختلال طولانی مدت شود احتمال به وجود آمدن پولیپ افزایش می یابد.
اغلب با حساسیت یا آسم مرتبط هستند، پولیپ های بینی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، به خصوص اگر آنها کوچک باشند و نیاز به درمان نداشته باشند. اما که باعث ضخامت، تغییر رنگ آب ریزش بینی و گلو  میشود. و بر بسیاری از مردم که پولیپ بینی دارند تاثیر می گذارد.

درمان پولیپ
در اکثر موارد، پولیپ های بینی از طریق درمان دارویی و یا با عمل جراحی برطرف می شوند. البته احتمال عود نمودن دوباره آنها بعا از درمان وجود دارد.
در اولین مراحل درمان پزشک با استفاده از ابزارهای دقیق اقدام به آندوسکوپی بینی می نماید  تا دید دقیقی از بینی و وضعیت سینوس شما داشته باشد. استفاده از اسپری بینی کورتیکواستروئید اولین قدم در درمان پولیپ بینی به حساب می آید . در بسیاری از موارداین درمان باعث کوچک کردن و یا حتی از بین ببردن پولیپ می شود. راه دیگر استفاده دوره ای از داروهای خوراکی بر پایه کورتیکواستروئید است . دارویی مانند پردنیزون    (prednisone) که برای موارد خفیف تر تجویز می شود. همانطور که گفته شد این درمانها ممکن است موقت بوده و احتمال بازگشت مجدد پولیپ وجود دارد.
حال این سوال مطرح است که چگونه می توان از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری کرد؟
اگر پولیپ بینی بر اثر عواملی مانند آلرژی یا عفونت های سینوسی ایجاد شود، احتمال بازگشت آن وجود دارد. پزشک در این موارد داروهایی مانند آنتی هیستامین ها یا آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند. همچنین ممکن است از عمل جراحی دیگری استفاده کند تا فشار و تورم سینوسی را کاهش دهد . در بعضی موارد نیز جهت باز نگه داشتن سینوسها  از  بالون استفاده می کنند.
جراحی همزمان پولیپ و زیبایی بینی
در افرادی که تصمیم به عمل جراحی زیبایی بینی دارند و از عارضه پولیپ بینی نیز رنج میبرند این امکان وجود دارد تا جراح با تشخیص پولیپ  همزمان با جراحی زیبایی اقدام به رفع پولیپ بینی نیز بنماید. پزشک جراح ابتدا بوسیله تکنیکهای آندوسکوپیک اقدام به برداشتن پولیپ نموده و پس از برطرف سازی مشکل تنفسی بیمار جراحی بینی را انجام میدهد.